Aneb proč 550 W může být reálně také 460 W
K této úvaze mne inspiroval článek z magazínu VELO: Power analysis: McNulty and Pogačar dominate the Grand Prix Cycliste de Montréal.
V textu se uvádí, že Brandon McNulty v rozhodujícím stoupání produkoval dlouhé minuty více než 550 wattů a Tadej Pogačar podobně závratná čísla.
Oba mají jistě vyjímečnou výkonnost, ale tohle už je opravdu za hranou. Dlouhé minuty nad 8 W/kg?
Jednoduchá úvaha
Fyzika praví, že pokud dostatečně prudký kopec vyjedou jezdci na čele závodu podobném čase, měli by mít podobné watty na kilo.
Zásadní stoupání je na GPM 8%, které, když se jede na hraně možností, jezdci zdolávají rychlostí 25km/h. VAM činí 1900.
Z dlouhodobých analýz i fyziky už víme, že tohle VAM v podobném kopci vede k výkonům blízkým 7-7,5W/kg.
Kde se tedy vzalo 8W/kg?
Pomůže nám následující tabulka na STRAVĚ z uvedeného stoupání :
Rank | Name | Date | Speed | HR | Power | VAM | Time | W/kg |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Aj August | Sep 14, 2025 | 26.1 km/h | – | – | 1,949.7 | 3:46 | – |
2 | Oscar Onley | Sep 14, 2025 | 25.8 km/h | ♥183 bpm | 475 W ⚡ | 1,924.2 | 3:49 | 7.66 |
2 | Victor Lafay | Sep 14, 2025 | 25.8 km/h | – | 533 W ⚡ | 1,924.2 | 3:49 | 8.20 |
2 | Tadej Pogačar Pogi | Sep 14, 2025 | 25.8 km/h | – | – | 1,924.2 | 3:49 | – |
5 | Léo Roy | Sep 13, 2025 | 25.7 km/h | – | 490 W ⚡ | 1,915.8 | 3:50 | – |
6 | Louis Barré | Sep 14, 2025 | 25.6 km/h | – | 489 W ⚡ | 1,907.5 | 3:51 | 7.19 |
6 | Quinn Simmons | Sep 14, 2025 | 25.6 km/h | ♥186 bpm | 538 W ⚡ | 1,907.5 | 3:51 | 7.47 |
6 | Anthon Charmig | Sep 14, 2025 | 25.6 km/h | – | – | 1,907.5 | 3:51 | – |
9 | Alberto Bettiol | Sep 14, 2025 | 25.5 km/h | ♥166 bpm | – | 1,899.3 | 3:52 | – |
9 | Filippo Zana | Sep 14, 2025 | 25.5 km/h | ♥178 bpm | 501 W ⚡ | 1,899.3 | 3:52 | 7.71 |
9 | Ewen Costiou | Sep 14, 2025 | 25.5 km/h | – | 443 W ⚡ | 1,899.3 | 3:52 | 6.92 |
9 | Neilson Powless | Sep 14, 2025 | 25.5 km/h | – | 465 W ⚡ | 1,899.3 | 3:52 | 6.94 |
9 | Mikkel Frølich Honoré | Sep 14, 2025 | 25.5 km/h | – | – | 1,899.3 | 3:52 | – |
9 | Brandon McNulty | Sep 14, 2025 | 25.5 km/h | – | 557 W ⚡ | 1,899.3 | 3:52 | 8.07 |
15 | Paul Lapeira | Sep 14, 2025 | 25.4 km/h | – | – | 1,891.2 | 3:53 | – |
15 | Corbin Strong | Sep 14, 2025 | 25.4 km/h | – | 457 W ⚡ | 1,891.2 | 3:53 | 7.25 |
15 | Quinten Hermans | Sep 14, 2025 | 25.4 km/h | – | 444 W ⚡ | 1,891.2 | 3:53 | 7.16 |
15 | Clément Berthet | Sep 14, 2025 | 25.4 km/h | ♥178 bpm | 473 W ⚡ | 1,891.2 | 3:53 | 6.96 |
15 | Fabian Weiss | Sep 14, 2025 | 25.4 km/h | – | – | 1,891.2 | 3:53 | – |
20 | Tiesj Benoot | Sep 14, 2025 | 25.2 km/h | – | – | 1,883.1 | 3:54 | – |
20 | Riley Sheehan | Sep 14, 2025 | 25.2 km/h | ♥181 bpm | 461 W ⚡ | 1,883.1 | 3:54 | 6.68 |
20 | Pavel Sivakov | Sep 14, 2025 | 25.2 km/h | – | 526 W ⚡ | 1,883.1 | 3:54 | 7.51 |
20 | Valentin Madouas | Sep 14, 2025 | 25.2 km/h | – | 496 W ⚡ | 1,883.1 | 3:54 | 6.99 |
20 | Embret Svestad-Bårdseng | Sep 14, 2025 | 25.2 km/h | ♥171 bpm | 496 W ⚡ | 1,883.1 | 3:54 | – |
25 | Alex Baudin | Sep 14, 2025 | 25.0 km/h | ♥166 bpm | 478 W ⚡ | 1,867.1 | 3:56 | 7.47 |
Už Vám trochu svítá?
~8 W/kg jedou víceméně jezdci UAE a kdo se opravdu vyzná, tak pochopí, že zejména týmy sponzorované přes Shimano.
Ostatní mají podobné časy, ale výkon cca o 0,5-1W/kg nižší.
Luis Barré, který úspěšně reagoval i na zásadní nástup Mc Nultyho má 7,19 W/kg, Quinn Simmons, který vydržel s Pogačarem téměř do konce 7,47W/kg.
Problém wattmetrů Shimano
UAE Team Emirates používá wattmetry Shimano R9200-P (součást klik Dura-Ace).
Tyto wattmetry dle nezávislých testů (DCRainmaker, GPLama a další) mají tendenci nadhodnocovat výkon o 10–15 %, a to zejména:
- Při jízdě na malý převodník,
- Při spurtech a nástupech,
- V kombinaci s určitými převody.
To ale znamená, že reálných 460–470 W může být prezentováno jako 550 W. A normovaný výkon (Wnorm) za závod 374 W může být ve skutečnosti spíš kolem 317 W.
Proč na tom záleží?
Pro trénink a analýzu výkonu je rozdíl mezi 6,7 W/kg a 8,0 W/kg obrovský. Něco jako byste přeskočili Boba Beamona o metr.
Opakovaných 8 W/kg na delších úsecích je (zatím) mimo lidské možnosti.
6,5–7,5 W/kg už ale odpovídá realitě, kterou skutečně vidíme u elitních jezdců na závodech WorldTour.
Pokud tedy čteme titulky o „neuvěřitelných wattech“ Pogačara a jezdů UAE, musíme brát v potaz i kvalitu měření. V opačném případě tedy srovnáváme čísla tak trošku mimo realitu.
Chápu, ono to svádí, když vidíme jezdce UAE jak si poradí se zbytkem pole a palcové titulky, které novináři jsou zvyklí vyšperkovat, nikoliv podrobovat kritickému pohledu ve stylu - čím větší senzace, tím větší čtenost.
Nám smrtelníkům a trenérům tak i díky Shimanu občas připravují zbytečné trauma a zmatky.
Mimochodem, Tadej vlastně na (ne)přesnost wattmetrů kdysi upozorňoval, že prý radši trénuje na tepy a pocit. Málokomu však došlo, že mluví o svém vlastním měřiči :)
Mějte pěkný den a připravený selský rozum i na watty.
Robert Kleiner, S1W.cz
PS: A jak je to s tou Tadejovou vytrvalostní zónou Z2 (=340W), kterou umí jet u sebe v Monaku, jak všichni víme, dlouhé hodiny? Těžko říct, ale i v Monaku má nejdelší kopec 1h a pak co? Z kopce také 340W?