Když jsme komentovali Everesting Jardy Kulhavého a současné dění ohledně této novodobé chlapácké disciplíny, věštili jsme její brzký a výrazný progres. Málokdo asi věřil našim výpočtům, když jsme predikovali, že tehdejší světový rekord amerického bikera, národního šampióna, Keegana Svensona z konce května 7:51:46, 4,5W/kg, má ještě více než hodinovou rezervu. A bum, je to tady.
Ronan McLaughlin, v současné době hobby cyklista s plným pracovním úvazkem, ale s bohatou závodní historií (účastník světového šampionátu U23 2008), svůj druhý pokus zakončil na hodnotě 7:04:41 a drží s tedy s obrovským náskokem oficiální rekord výkonem lehce nad 7hodin.
Zřejmě ani Vám neuniklo, že od Svensonova pokusu se udála spousta věcí a tento rekord byl v uplynulých týdnech překonán už několikrát. Nejprve se o něj pokusil jen tam mimochodem v rámci svého soustředění v rakouském Oetzu elitní vrchař Bora-Hansgrohe Emanuel Buchmann, ale jeho o téměř půl hodiny lepší výkon 7:28 nebyl oficiálně uznán, neboť jeho první stoupání od hotelu bylo jiné než ta zbývající. Buchman si zvolil 9,5km dlouhé 11% stoupání na Haimingerberg, které včetně úvodní pasáže z druhé strany kopce právě z vesnice Oetz absolvoval 9x.
Mimochodem tenhle kopec z vesnice Oetz důvěrně znají všichni, kteří někdy absolvovali věhlasný Oetztálský silniční marathon. Buchman stoupal strojovým tempem lehce přes 300W, což při jeho váze 60kg dávalo čistých 5W/kg a úctyhodných 1550VAM (vertikálně nastoupaných metrů za hodinu).
Poté se ke slovu dostal Lachlan Morton z Education First, který napodruhé ustanovil 7:29:57, přičemž jeho první pokus nebyl uznán díky špatně výškově ocejchovanému Strava segmentu. Lachlan šel za rekordem velmi cíleně a optimalizoval od trasy, teploty, sklonu, zatáček, atmosferického tlaku, bidonů úplně vše. Včetně 1,7km krátkého a 11% prudkého úseku, který zdolal 47x. I proto mu stačilo 4,19W/kg a VAM 1480.
Následně nastoupil nestárnoucí šampión Alberto Contador, který na 78mi opakováních kilometrového, naprosto rovného úseku se sklonem 13% zaznamenal 7:27:20. Maximální rychlost ve sjezdu? 96.1km/h. Na jeho pokusu je zajímavé, že nepoužil Wattmetr, řídil se svým pocitem. A podle toho jak se cítli také úseky vypadaly. Své nejlepší VAM dosáhnul hned na druhém úseku 1949(!!!)/3:49 a je jasné že po prvním zahřívacím kole to prostě dle svého zvyku napálil co to šlo. Další svoje výjezdy držel na neskutečných VAM 1700-1800 (tj.4:00-4:30), aby na něj zhruba po 4,5 hodinách dolehla výrazná krize, z které se až do konce (tedy další 3 hodiny) už prakticky nedostal. Své poslední úseky zvládal v rozmezí 5-6minut (VAM 1100-1300). Prostě "el Pistolero" jak vyšitý.
Současný rekordman McLaughlin také neponechal nic náhodě a optimalizoval i svůj silniční speciál. Ponechal si pouze 3 převody - vepředu jedopřevodník s 39z, vzadu pouze 32/28/26z. Nepotřebné oblouky řídítek uříznul, žádné diskové brzdy.
Zvolil 810m dlouhé stoupání s extrémním, 14% sklonem, které bylo třeba zdolat 62,5x. Díky tomuto extrémnímu sklonu mu stačilo absolvovat pouhých 130km. VAM ve výjezdech uržoval lehce nad 1500, k čemuž mu stačil výkon okolo 320-330W a tedy pro něj přijatelných 4,13W/kg - tedy téměř o celý W/kg méně než Many Buchman.
Takže na závěr nezbývá než konstatovat - až se na optimalizovaný 5ti minutový úsek do kopce vydá některý ze současných TOP vrchařů v závodní formě a s wattmetrem, máme se na co těšit!
Robert Kleiner,
SPEEDweaponry