Těšíme se na Vás v zázemí naší prodejny, laboratoře a poradenského centra: Kosmonosy, Boleslavská 199

Honza Hirt - světová extratřída

Honza Hirt při včerejší 16.etapě Gira konečně prodal talent, který v něm už léta doutnal. Jen on sám ví kolik jeho vítězství stálo dřiny a odhodlání, ale vypadá to že hlava se mu definitivně probudila aby dotáhla talentované tělo k úspěchu.

Jan Hirt: „Jak slyším Mortirolo, začíná mne etapa zajímat“.

Ta včerejší byla extrémně těžká. Nejen svým profilem a obrovským převýšením 5134 výškových metrů, ale i nebývalým závodním úsilím během celých téměř 6ti hodin. Honza to celé zvládnul naprosto profesorsky. Od začátku až do konce si šel za svým a nebylo to vůbec jednoduché.

 

Umění dostat se do správného úniku

Už dostat se do úniku, kdy situace na špici se úvodních 50km neustále přesýpala a bylo třeba správně reagovat na spoustu pokusů o vzdálení se hlavnímu poli. Honza ale nepanikařil a zbytečně neplýtval silami a když bylo potřeba, dostal se díky své výkonnosti ve vhodnou chvíli kam potřeboval.

Velmi důležité doskočení do vedoucí skupiny musel zvládnout už v prvním stoupání, kde se místy jela selektivní hrana a VAM se blížil magickému číslu 1900. Jak víme devatenáctistovka je momentálně hranice lidských možností, kterou dlouhodobě zvládá pouze pár jezdců na světě.

Honza Hirt si samostatně dojíždí skupinku vedoucích jezdců v prvním stoupání dne.

 

7W/kg

Na tomto místě je dobré si připomenout, že watty, potřebné k tomu abychom mohli stoupat rychlostí 1900 výškových metrů za hodinu určuje především váha závodníka. Toto magické číslo každopádně znamená, že jezdec zvládne se opírat do pedálů výkonem 7W/kg. Pro 60kg vážícího Hirta, ale i Valverdeho, Lopeze, Buchmana, Bernala, Carapaze, Quintanu a další vrchaře to znamená výkon okolo 400-420W.

Ale najdou se i těžší závodníci. Například včera druhý Thymen Arensman váží bezmála 70kg a na VAM 1900 potřebuje tedy výkon výrazně vyšší – okolo 490W. A to je opravdu znát. Jeho kardiovaskulární systém musí umět kontinuálně saturovat větší množství svalové hmoty a 70W rozdíl znamená při 25% efektivitě těla nutně o 280W vyšší příkon. A ten musí někde orgány jezdce někde vyrobit a přenést ke svalům. Potřebou vyššího přísunu kyslíku do krve to začíná, pokračuje to srdcem a přenosem krve ke svalům a končí u nutnosti přebytečné teplo (200W navíc) uchladit a odvést do okolí. Jelikož chladící plocha 70 a 60kg závodníka je podobná, teplota jeho pokožky musí být adekváteně vyšší, což opět vede k další neefektivitě (oběhový aparát ubere na zásobování svalů a odkloní krevní řečiště výrazněji do podkoží pro účely chlazení).

Vyjímkami na půli cesty mezi 60 a 70kg jsou dnes fenomémi Pogačar a Roglič s váhou okolo 65kg. Naopak Van der Poel ani se svým neuvěřitelným potenciálem nemůže s 75kg těmto vrchařům v dlouhých a prudkých stoupáních delší dobu vzdorovat. Fyziologicky to prostě nevychází.


Extrémní 16.etapa letošního Giro d'Italia

 

Mortirolo

Mortirolo jezdci absolvolali z té lehčí strany, která se vyznačuje milosrdnějším 8% sklonem. Honza Hirt si na něm ale musel sáhnout o něco hlouběji, protože si sjížděl minutovou mezeru, kterou ztratila jeho skupina na vedoucí jezdce. Stáhnout minutku během 40ti minutového Mortirola pro něj znamenalo VAM 1550/5,5W/kg. Arensmanovi ve vedoucí skupince stačilo 5,4W/kg a VAM 1500. Každá desetinka je v konečném účtování znát.

 

Santa Cristina

Finálnímu výjezdu na kótu 1448m předcházel ještě čtvrthodinový výšlap na Teglio, který se odehrál ve standardním tempu – 5,4W/kg VAM 1500. Poté již přichází ke slovu finále - 1000 výškových metrů na Santa Cristina. A tady už se jede kdo z koho. Arensman, vědom si své „nadváhy“ se pokouší si na úpatí stoupání vybudovat náskok, což se mu i zvýšeným výkonem 5,7W/kg daří a v půli stoupání už má 20 vteřin k dobru.

Honza Hirt se nenechává vyprovokovat, drží se ve dvojici se zkušeným Valverdem a jeho chvíle přichází až 8km pod vrcholem. Kopec se zde utahuje až na 10%, Honza zařazuje 5,9W/kg (VAM 1700), dojíždí si vedoucího Arensmana a na vrcholu na něj dokonce získává 17s k dobru.

I ty nejtěžší pasáže jede na velký převodník, protože mu v tu nejnevhodnější chvíli řazení vypovědělo službu a pastorky na malý převodník díky povolené zadní ose samy přeskakují.

 


Jan Hirt v posledním stoupání.

 

Svůj hubený náskok musí ale ještě uhájit v deštěm zmáčeném sjezdu. Skvěle však krotí svůj adrenalin, emoce a křeče a chladnokrevně se proplétá kluzkými serpentýnami k vítěznému cíli na kole, které každou chvíli hrozí definitivní mechanickou stopkou.

 

Komplexní světová extratřída

Je třeba vyzdvihnout nejen Honzovy světové vrchařské předpoklady, ale skvělé taktické počínání během celého závodu a chladnou hlavu do závěru. Šel si za svým naprosto zkušeně a bez zábran. Všechno udělal skvěle a jeho umění pohybovat se na konci supertěžké, 6ti hodinové etapy rozhodující půlhodinu s pomocí VAM 1750 (6,1W/kg) je opravdové a objektivní měřítko světové extratřídy. Koneckonců v etapě nadělil porážku špičkovým soupeřům a svým odvážným vystoupením se vměstnal do první desítky celkového pořadí před mnohé velikány světového pelotonu. Desátý za ním je momentálně lídr Movistaru Alejandro Valverde. A jako bonus Honzův pověstný silný třetí týden slibuje, že bude na co se koukat i v dalších etapách.

 

A zde si můžete ještě jednou připomenout důležité momenty jeho vítězné etapy: https://youtu.be/LH-4p7QNjpg

 

Robert Kleiner,
SPEEDweaponry

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení